Odnośniki
- Aktualności
- Rozwiń menu
- Kalkulator Kredytowy
-
Ułatwienia dostępu
WyszukiwarkaWyszukiwarka
- Bankowość Internetowa
Menu
Reklamacje
Nawigacja
Treść strony
Reklamacje
ZMIANA TERMINU ROZPATRYWANIA REKLAMACJI
W związku z wejściem w życie z dniem 7 kwietna 2020 r. Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia innych terminów wykonania niektórych obowiązków sprawozdawczych i informacyjnych (dalej: Rozporządzenie)
Bank Spółdzielczy w Jedwabnem informuje, że zgodnie z § 8 ww. Rozporządzenia skróceniu ulega termin, z 30 dni kalendarzowych na 14 dni kalendarzowych, na udzielenie odpowiedzi na reklamacje składane przez mikro, małych i średnich przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, zawierające zastrzeżenia w przedmiocie zmiany (bądź odmowy jej dokonania) określonych w umowie warunków lub terminów spłaty kredytów/pożyczek w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemiologicznego albo stanu epidemii (art. 31f ustawy z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).
Nie ma możliwości wydłużenia tego terminu w szczególnie skomplikowanych przypadkach.
Skrócenie terminu, o którym mowa powyżej dotyczy reklamacji dotyczących zmiany (bądź odmowy jej dokonania) określonych w umowie warunków lub terminów spłaty kredytów/pożyczek udzielonych przez Bank Spółdzielczy w Jedwabnem przed dniem 8 marca 2020 roku i w przypadkach, gdy zmiana taka jest uzasadniona oceną sytuacji finansowej i gospodarczej kredytobiorcy (mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną) dokonaną przez Bank nie wcześniej niż w dniu 30 września 2019 roku.
Wyżej wymieniony (skrócony) termin obowiązuje przez okres obowiązywania Rozporządzenia.
Terminy rozpatrywania reklamacji w pozostałych sprawach pozostają bez zmian.
Tryb i zasady wnoszenia i rozpatrywania reklamacji Klientów
Klient Banku Spółdzielczego w Jedwabnem, zwanego dalej Bankiem, ma możliwość złożenia reklamacji, czyli wystąpienia zawierającego zastrzeżenia dotyczące świadczonych usług lub działalności Banku, a Bank ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji według poniższych zasad:
- W celu umożliwienia Bankowi rzetelnego rozpatrzenia reklamacji, Klient powinien zgłosić reklamację niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności budzących zastrzeżenia.
- Reklamacja powinna zawierać istotne dla rozpatrzenia sprawy informacje, w tym szczegółowy opis zdarzenia budzącego zastrzeżenia, oczekiwania Klienta dotyczące sposobu naprawienia szkody oraz imię, nazwisko i dane adresowe Klienta.
- Klient może składać reklamację w formie:
- w formie pisemnej – osobiście, w siedzibie Banku bądź jego Oddziale, albo przesyłką pocztową w rozumieniu art. 3 pkt 21 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe (Dz. U. poz. 1529) na adres siedziby Banku bądź jego Oddziału;
- ustnie – telefonicznie pod numerem 086 217 20 23 wew.47 albo osobiście na formularzu stanowiącym załącznik nr 2 do Regulaminu podczas wizyty Klienta w siedzibie Banku bądź jego Oddziale;
- w formie elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, na adres poczty elektronicznej: www.bsjedwabne@naszbank.pl
- Bieg terminu rozpatrzenia reklamacji rozpoczyna się od dnia następnego po dniu otrzymania reklamacji przez Bank lub Oddział.
- Klient może składać reklamację przez pełnomocnika dysponującego pełnomocnictwem posiadającym zwykłą formę pisemną, chyba że istnieją szczególne uwarunkowania faktyczne wskazujące na konieczność zachowania innej formy szczególnej, o czym klient jest informowany na etapie zawarcia umowy.
- Reklamacja powinna zawierać dane identyfikacyjne Klienta (w przypadku osoby fizycznej – imię, nazwisko, PESEL, a w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – nazwę oraz REGON lub NIP), aktualne dane adresowe, oraz – w miarę możliwości – numer rachunku bankowego Klienta lub karty płatniczej Klienta, której dotyczy reklamacja, a także treść zastrzeżenia dotyczącego produktów lub usług świadczonych przez Bank. Bank może zwrócić się do Klienta z prośbą o złożenie dodatkowych pisemnych informacji lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, jeżeli uzyskanie tych informacji będzie niezbędne do rozpatrzenia reklamacji.
- Proces rozpatrywania reklamacji zostaje podjęty niezwłocznie po otrzymaniu reklamacji i przeprowadzony jest rzetelnie, wnikliwie i terminowo, z zachowaniem obiektywizmu oraz z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i dobrych obyczajów.
- Bank rozpatruje zgłoszoną reklamację niezwłocznie, tj:
- dla reklamacji związanych z realizacją zlecenia płatniczego oraz wydania karty w terminie nie późniejszym niż 15 dni roboczych od jej otrzymania. W przypadku, gdy rozpatrzenie reklamacji nie będzie możliwe w terminie 15 dni roboczych z uwagi na złożoność sprawy, Bank poinformuje o tym na piśmie Klienta, wskazując przyczynę opóźnienia i okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia reklamacji, przewidywany termin jej rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi który nie może być dłuższy niż 35 dni roboczych od dnia złożenia reklamacji.
- dla pozostałych reklamacji (związanych ze świadczeniem usług innych niż wymienione w ust. 13 pkt 1), w terminie nie późniejszym niż 30 dni od jej otrzymania. W przypadku, gdy rozpatrzenie reklamacji nie będzie możliwe w terminie 30 dni z uwagi na złożoność sprawy, Bank poinformuje o tym na piśmie Klienta, wskazując przyczynę opóźnienia i okoliczności, które musza zostać ustalone dla rozpatrzenia reklamacji, przewidywany termin jej rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi, który nie może być dłuższy niż 60 dni od dnia złożenia reklamacji.
- Po złożeniu przez Klienta reklamacji, zgodnie z wymogami, dotyczącymi miejsca i formy złożenia reklamacji, Bank rozpatruje reklamację i udziela Klientowi odpowiedzi w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji . Bank może dostarczyć odpowiedź pocztą elektroniczną wyłącznie na wniosek Klienta.
- W przypadku nieuwzględnienia roszczeń wynikających z reklamacji, Klient może odwołać się do Zarządu Banku od stanowiska zawartego w odpowiedzi na reklamację w terminie 30 dni od daty jej otrzymania. Zarząd Banku rozpatruje i udziela informacji na odwołanie w terminach wskazanych w ust. 8 .
- Klient, będący konsumentem, ma prawo skorzystania z możliwości pozasądowego rozstrzygnięcia sporu dotyczącego umowy zawartej za pośrednictwem Internetu, usługi bankowości elektronicznej lub usługi bankowości telefonicznej, za pośrednictwem platformy ODR, funkcjonującej w krajach Unii Europejskiej, dostępnej na stronie internetowej pod adresem: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
- Klient może zwrócić się o pomoc do:
- właściwego miejscowo Miejskiego (Powiatowego) Rzecznika Konsumenta, w przypadku posiadania przez Klienta statusu konsumenta,
- Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego w celu skorzystania z mediacji, w przypadku posiadania przez Klienta statusu konsumenta (https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/sad_polubowny);
- Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego działającego przy Związku Banków Polskich w przypadkach roszczeń określonych w Regulaminie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, dostępnym na stronie internetowej pod adresem https://zbp.pl/dla-konsumentow/arbiter-bankowy/dzialalnosc, w przypadku posiadania przez Klienta statusu konsumenta;
- Rzecznika Finansowego (www.rf.gov.pl) na zasadach określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.
- Klient może wystąpić z powództwem do właściwego miejscowo sądu powszechnego.
Szczegółowe informacje dotyczące składania i rozpatrywania reklamacji mogą zawierać postanowienia umów lub regulaminów właściwych dla poszczególnych produktów lub usług świadczonych przez Bank dla Klienta.
Organem nadzoru właściwym w sprawach ochrony konsumentów jest Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Bank Spółdzielczy w Jedwabnem dopuszcza możliwość polubownego rozwiązywania sporów. Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy Placu Powstańców Warszawy 1, 00-030 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Plac Powstańców Warszawy 1, skr. Poczt. 419, 00-950 Warszawa. Klient ma możliwość złożenia skargi na działalność Banku do Komisji Nadzoru Finansowego.
Bank Spółdzielczy w Jedwabnem dokładnie analizuje i wyjaśnia zgłaszane sprawy. Jego celem jest zapewnienie Klientom satysfakcji z jakości obsługi i oferowanych produktów.
Do poprawnego wyświetlania plików pdf potrzebny jest program Adobe Reader.
Do pobrania ze strony: www.get.adobe.com
Formularz reklamacji
- Formularz_reklamacji.pdf (PDF) 66.84kB